leon, canyon de somoto, vulkanoboarden en hike

18 mei 2013 - León, Nicaragua

Hola!
Oeps het is al een tijdje geleden en heb ondertussen van alles meegemaakt en gezien. Daardoor eigenlijk ook niet echt tijd gehad om wat te schrijven. Ik zal hierbij maar even vertellen wat ik in Leon en Somoto heb gedaan en hierna zal ik weer even een update geen over corn island tot nu.
David en ik waren dus op een maandag, volgens mij 13mei richting Leon vertrokken. Dat ging eigenlijk prima! We hadden een snelle bus naar managua en vanaf daar een shuttle naar Leon. In Leon aangekomen snel een slaapplek opgezocht en na even uitgerust te hebben zijn we naar het centrum gegaan, wat wezen eten en verder een rustig avondje gehad. De volgende ochtend vroeg David of ik ook meneertje snurkie had gehoord die in onze dorm sliep, nou gelukkig niet!! Haha David had dus helaas minder geluk. Na ons ontbijt besloten we om een wandeltocht langs alle kathedralen te doen. Het was best warm, rond de 38 graden dus dat was ook best wel lekker en hebben een paar mooie kathedralen gezien. Daarna lekker van een ijskoffie en Diego's vroegere lievelingstaart, worteltaart, genoten, nou Ja we waren eigenlijk doodmisselijk en verder best chille dag gehad. Oh Ja, we hadden ook voor de volgende dag priveles salsadansen geregeld waarbij we allebei een eigen leraar zouden hebben, maar helaas nooit kunnen doen. Dit omdat we die woensdag naar quetsaltrekkers waren gegaan om te vragen hoe het zat met de 2dagen hike en ze ons vertelden dat het op zaterdag zou zijn. Terwijl wij dachten dat het op donderdag was. Dit was even shit, aangezien we alles goed gepland hadden qua activiteiten. Hierdoor moesten we alles door de war gooien en zijn we gelijk teruggegaan naar onze hostal, spullen gepakt en zo snel mogelijk de bus naar esteli gepakt. Dat ging allemaal heel goed dus wij waren happy en onze nieuwe moto was, gaan met die banaan en nou ja lekker avontuurlijk ook. In esteli aangekomen doorgereisd naar somoto en daar bleven we ook bij onze gids' huis slapen. Haha ze hadden toen een 2pers. Bed mooi opgemaakt met het idee dat David en ik een koppel waren en toen wij een extra bed vroegen kreeg mijn lange vriend een 1 pers. Bed en mocht ik Liz in het 2pers. Bed, hihi sorry daav!!!. Die avond dus ook nog snel geregeld dat we de 6u hike wilden doen en voor het slapen met daav nog een beetje lopen panieken om echt die duizenden beesten in onze kamer. De volgende ochtend ging de wekker om 7u en na ons ontbijt begon onze tocht aan de canyon de Somoto. Eerst moesten we een gedeelte met de taxi en daarna over allemaal rotsen lopen, vervolgens moesten we van ongeveer 5m hoogte het water inspringen en even zwemmen, daarna weer lopen en zo wisselde het af. Op een gegeven moment ook langs een toys moeten zwemmen waar super veel vleermuizen uit kwamen, even schrikken, maar echt wel vet. Tijdens het zwemmen probeerde onze gids ook constant een waterspin te pakken om ons te laten schrikken. Was heel grappig. Zo ging onze tocht door tot we echt bij "het springgedeelte" aankwamen. Het was dus super mooi midden in de hoge canyon kon je de rotsen op en van 3 hoogtes springen, 20m, 10m en ze zeiden 5m, maar was zeker weten rond de 8m!. David sprong van 10m, waarbij de eerste keer even schrikken was want tijdens het springen gleedt zijn laatste voet door, maar hij had het niet echt door gehad. Dus ging goed. Daarna was het mijn brittle, maar ik vond die 8m hoog genoeg. Dus gesprongen, Omg het was zo hoog, maar zo suuuper vet!!!!. Daarna nog even de afwisseling zwemmen, lopen gehad tot we in een roeibootje moesten gaan zitten, naar de overkant gingen en vervolgens tot het huisje terug zijn gelopen. Het was echt allemaal ontzettend leuk, maar daav en ik vonden het jammer dat het hiken niet wat intensiever was. Na te hebben gelunched weer snel richting Esteli vertrokken, waar David pupusas heeft geprobeert, typisch voedsel uit el Salvador. Was jummy. Vrijdagochtend op een erg mooi plekje ontbeten, naar station gegaan en tot onze grootste ergernis 2u ofzo op de bus naar Leon gewacht. Toen we er eindelijk waren snel het vulkanoboarden en de hike geregeld, gechilled in Leon, vriend van David, Fernando en zijn vriend ontmoet en eventjes wat drankjes en kort gedanst aangezien we de volgende ochtend om 7u klaar moesten staan. De volgende ochtend samen met de mensen die mee gingen hiken ontbeten, onze backpacks klaargemaakt ( 9.5l water, slaapzak/mat, voedsel, etc) en met de shuttle naar cerro negro gegaan waar we zouden gaan vulkanoboarden. Onze backpacks mochten we in de shuttle laten en toen zijn we met onze boards en kleding de tocht naar de top begonnen. Ergens in het midden lieten ze ons een paar plekken zien waar allemaal dampen uitkwamen, super gaaf om te zien, maar gatverdamme wat een stank! Echt het ruikt naar rotte eieren! Daarna verder gelopen tot we op het punt waren waar we vandaan zouden boarden, dus onze pakken, handschoenen en beschermbrillen aan hebben getrokken en we een voor een naar beneden zijn gegleden. Het was echt meeeeeega leuk!!! En Woow wat ging ik snel!, ook 2of3 keer gevallen, maar wauw zo vet!. Daarna even pauze gehouden en zo begon deel 2van ons avontuur. Eerst backpack gepakt wat ongelooflijk zwaar was en vervolgens 2u erg stijl de berg op moeten hiken. Nou ik moet zeggen, die +/- 10kg in mijn backpack was geen pretje! Gelukkig was het na die 2u minder stijl en het was super sportief en leuk om te doen. Rond een uur of 17.00 kwamen we aan bij el hoyo een berg/vulkaan met een merkwaardige gat midden op de top. Google het maar even en anders, foto's ervan komen nog!. Het was een prachtig uitzicht vanaf daarboven en we hadden geluk want je kon de vulkanen mombacho en mombachito goed zien. Na even uitrusten de tenten opgezet en richting het gat gelopen om te kijken hoe dat was. Tegelijkertijd genoten van zonsondergang, een paar keer slappe lach momentjes met David gehad en webs gegeten, smores gemaakt en genoten van de warmte van ons kampvuurtje. De volgende ochtend om 5u wakker gemaakt om zonsopkomt te zien, wat echt niet normaal mooi was, ontbeten en onze tenten afgebroken. Tijdens het afbreken nog even schrikmoment gehad van een schorpioen op mijn tas en vervolgens afgedaald naar een meer dat tussen de bergen ligt. Was ook weer een 3urige hike ernaartoe, maar daar lekker gezwommen en na die pauze onze hike afgemaakt. Weer terug in Leon waren we allemaal super vies en bezweet en stinkies dus afscheid van iedereen genomen en zo snel mogelijk gaan douchen. Die avond nog met David nagepraat over hoe super leuk en best avontuurlijke week we hadden gehad en drankje gedaan.

Binnenkort vervolg :)