Antigua, Flores & Maya tempels in Tikal

11 juni 2013 - Flores, Guatemala

Hola!

Ik zit nu alweer drie dagen in Flores en ben vandaag naar Tikal geweest.

Eerst zou ik zaterdag naar Flores reizen, maar er waren geen bussen meer dus bleef ik nog even tot zondagavond in Antigua. De dag ervoor ontmoette ik twee super leuke Duitse meiden waarmee we zaterdag Antigua in zouden gaan en ´s avonds uitgaan. Zaterdag begon erg leuk. We zijn naar el mirador van Antugua geweest ( op een berg heb je prachtig uitzicht over heel de stad). De wandeling ernaartoe was best zwaar, maar zeker de moeite waard! Het was echt prachtig!. Weer beneden begon het helaas te regenen, dus konden we niet veel doen van wat ons plan was. Dus zijn Catalina en ik naar twee musea geweest, waarvan een in de universiteit was! Een super mooi gebouw en veel grote schilderijen. Drijfnat kwamen we weer aan in ons hostel. Daar gechilled, want het hield maar niet op met regenen en ´s avonds met de meiden, een groep Amerikaanse jongens die we ook daar hadden ontmoet en weer een andere groep de stad ingeweest. Het was een grote groep en erg gezellig!. We zijn volgens mij wel naar alle uitgaansplekken geweest waar je naartoe kan gaan daar!. Het was een topavond! Haha een één van de jongens hield maar niet op met zeggen dat ik sprekend op Michelle Rodrigez ( actrice van o.a Lost) leek en bleef het de hele avond aan iedereen vragen. haha. De volgende ochtend bleven de twee meiden vragen of ik niet aub gezellig met ze mee zou reizen naar Lago Atitlan. Maar aangezien ik niet veel tijd meer hier in Guatemala heb kwam het gewoon niet goed uit om met ze naar boven te reizen en dan weer naar beneden. Dus spraken we af dat we elkaar zaterdag in Chichicastenango zien. Want ik ga in een keer naar boven en langzaam naar beneden. Dus met z´n allen van de laatste dag in Antigua genoten en om 6pm werd ik opgehaald om naar Guatemala city te gaan waar ik moest overstappen op een nachtbus. Wat een klotereis was het zeg!!. Ik kan gewoon echt niet tegen de kou en zat net onder de airconditioning!. Gelukkig had ik wel een trui bij, maar ik merkte dat het niet echt hielp. Om 5.30am kwam ik aan in Flores, waar ik meteen naar Los Amigos hostel liep em daar gelukkig maar tot 7.30am hoefde te wachten om mijn bedje in te kunnen. Die middag in Flores gelopen en langs het water gezeten, waar je mooi uitzicht hebt!. Los amigos is btw een super tof hostel met onwijs aardig personeel! :). Vandaag ging mijn wekken om 3.30am, omdat de shuttle naar Tikal om 4.30 zou komen. Me snel klaargemaakt en richting Tikal gegaan, wat anderhalf uur vanaf Flores is. Daar aangekomen met de groep waarmee ik was en een gids het oerwoud ingegaan, verschillende dieren gezien waaronder veel apen, vogels, soort van vosjes etc. Na 20min. wandelen kwamen we aan bij de eerste tempel, waar we een hels verhaal erover te horen kregen en daarna konden we naar boven. Zo zijn we van tempel naar tempel gegaan en helaas konden we niet de tempel aan Plaza central niet beklimmen. Vanaf een paar jaar geleden is het verboden om naar boven te gaan. Dus helaas blijft mijn enige herinnering aan het uitizcht vanaf daar en het beklimmen ervan die van jaren geleden toen Diego en ik klein waren. Verder was het echt ongelooflijk om daar rond te lopen en je ook te beseffen dat het midden in het oerwoud is. Uiteindelijk wél de grootste tempel beklommen, waar je uitzicht had op alle tempels, genoten van het uizicht en weer naar beneden gegaan. ´s middags was het alweer tijd om terug naar Flores te gaan. Dus tevreden en met een paar mooie foto´s de shuttle weer ingestapt. Morgen vertrek ik alweer naar Lanquin en Semuc Champey. Erg benieuwd!!